جمعیت هلال احمر سرپل ذهاب

مقالات حلال احمر،دانلود مقالات امدادرسانی ،تاریخ استان کرمانشاه،تاریخ سرپل ذهاب،کمک رسانی،کمک به همنوع،جمعیت هلال احمر

جمعیت هلال احمر سرپل ذهاب

مقالات حلال احمر،دانلود مقالات امدادرسانی ،تاریخ استان کرمانشاه،تاریخ سرپل ذهاب،کمک رسانی،کمک به همنوع،جمعیت هلال احمر

 
شهرستان سرپل ذهاب با مساحتی بالغ بر 1271 کیلو متر در 45 درجه و 52 دقیقه طول  شرقی و 34 درجه و 24 درجه عرض جغرافیایی در غرب کشور جمهوری اسلامی ایران و منتهی الیه شیب ارتفاعات زاگرس بر سر راه بین المللی تهران – بغداد موسوم به جاده کربلا با قدمتی بالغ بر 2800 سال قبل ازمیلاد حضرت مسیح (ع) با فاصله 665 کیلومتری از تهران واقع گردیده است و از شهرستان های مرزی و باستانی و زر خیز استان کرمانشاه می باشد. این شهرستان از شمال به شهرستان جوانرود،از غرب به شهرستان قصرشیرین و کشور عراق،از شرق به شهرستان اسلام آباد و از جنوب به شهرستان گیلان غرب محدود شده است.
ارتفاع متوسط شهرستان از سطح دریا 550 متر بوده و در یک تغییر ناگهانی ارتفاع نسبت به شرق شهرستان در فاصله بطول کمتر از 10 کیلومتر پس از طی گردنه پاطاق به بیش از1000 متر می رسد که این خود باعث ایجاد  طبیعتی بسیار جذاب، دلپذیر و کاملاً متفاوت با اقلیم سرزمینهای قرار گرفته بر روی ارتفاعات مذکور  شده است

 

  

 

 

آثار دیدنی:


  

سرابگرم ،آبشار پیران

باغ های گلین

ارتفاعات دالاهو

 ارتفاعات کوه نور

 

 

سنگ نوشته آنوبانی نی :


 

 نقش برجسته آنوبانی‌نی اثری به جا مانده از آنوبانی‌نی پادشاه لولوبی‌ها است لولوبی‌ها از اقوام زاگرس نشین بوده و پیش از آریایی‌ها (پارس و ماد )، در چهارهزار و هشتصد سال پیش زندگی می‌کردند نقش برجسته آنوبانی‌نی در  120کیلومتری و در شهرستان سرپل‌ذهاب و بر صخره ای معروف به میانکل قرار دارد. 

 در آخرین بازدید تیم آنوبانینی که در تاریخ 5 اسفندماه 85 صورت گرفت؛ علاوه بر دو نقش شناخته شده، دو نقش برجسته دیگر توسط اهالی محل نشان داده شد که حکایت از غنای تاریخی منطقه و در عین حال ناشناخته بودنآن دارد یکی از آثار بر روی کوه سمت راست و در ضلع شمالی کوه، در زیر غاری کوچک واقع شده و اثر دیگر بر روی کوه سمت چپ و در ضلع جنوبی آن حک شده است . 

 

باتوجه به شباهت بسیار بین نقش برجسته آنوبانی نیو کتیبه بیستون، می‌توان مقدمات آن را برای ثبت در فهرست آثار جهانی به عنوان الحاقیه بیستون آماده کرد این نقش برجسته یکی ازقدیمی‌ترین نقش برجسته‌های کشور است که ‌حداقل دو هزار سال از کتیبه داریوش قدیمی‌تر است. 

 این اثر در ارتفاع نسبتا زیادی از سطح زمین (حدودا  متر) و در منطقه ای دور از دسترس قرار دارد همین عامل احتمالا مهمترین دلیل برای سالم ماندن آن در طول هزاران سال می باشد. 

 

 این نقش برجسته تصویری از آنوبانی‌نی‌، الهه نی‌نی و  اسیر است سطحی که نقش بر آن حجاری شده به دو قسمت تقسیم شده در قسمت بالا و سمت چپ آنوبانی‌نی که پای چپ خود را روی سینه اسیری نهاده ، قرار دارداو در دست چپ که روی سینه نهاده کمان و نیزه‌ای و در دست راست تبری دارد نیم‌تنه شاه برهنه است و دامنی از کمر تا زانو او را می‌پوشاند کمربندی با تزئین ویژه این دامن را نگه ‌می‌دارد آنوبانی‌نی کفش‌های بندی به پا دارد در زیر پای چپ او اسیری قرار دارد که یک حلقه بینی و دست راست او را به هم گره زده است شست چپ پای الهه نی‌نی از میان این حلقه رد شده‌است الهه با پیراهنی مطبق (طبقه‌طبقه) که شانه راست او را نمی‌پوشاند در مقابل پادشاه ایستاده‌ و با دستراست حلقه‌ای را رو به شاه گرفته است در دستچپ نیز نیزه‌ای فلزی دارد این نیزه از بینی دو اسیر پشت سر او گذشته است تمامی اسیران نقش آنانوبانی‌نی برهنه هستند و تنها یکی از آن‌ها کلاه بر سر دارد آرایش موی این اسیر با بقیه اسیران متفاوت است . 

 

 

  تصویر بازسازی شده نقش آنوبانی نی   تصویری بازسازی شده از سنگ برجسته آنوبانی نی  

در زیر پای الهه و دو اسیر ،پشت سر وی کتیبه ای به زبان اکدی بدین مظمون نوشته شده: 

 

"آنوبانی نی پادشاه لولو بوم تصویر خویش و تصویر نی نی را بر کوه بادیر نقش کرد آن کس که این لوح را محو کند به نفرین و لعنت آنو، آنونوم، بل، بلیت، رامان، ایشتار، سین و شمش گرفتار باد و نسل او بر باد رواد” 

 

   به دلیل شباهت زیاد، بسیاری اعتقاد دارند که داریوش کتیبه بیستون را با الهام از آنوبانی‌نی بر دل کوهبیستون حک کرد. هر دو نقش در یک شاهراه ارتباطی باستانی قرار دارند این شاهراه پس از گذر از  بیستون،   طاق‌گرا را پشت سر می‌گذارد، از  سرپل‌ذهاب محل نقش آنوبانی‌نی می‌گذرد و به بین‌النهرین می‌پیوندد همچنین در هر دو نقش پادشاهان فاتح تجسم شده‌اند و هر دو تیر و کمان دارند تعداد اسیران در هر دو نقش  نفر هستند البته بعد‌ها آخرین پادشاه سکاها تصویر خود را روی کتیبه بیستون نقش می‌کنددر هر دو نقش قد اسیران از قد پادشاهان کوتاهتر است هر دو پادشاه پا روی سینه یکی از اسیران گذاشته‌اند در هر دو نقش دست اسیران از پشت بسته شده و قدرت پادشاهان به توجه و توفیق خدایان بستگی دارد در هر دو نقش الهه‌ها نقش نماینده خدا را دارند که حلقه قدرت را به پادشاهان می‌دهند البته تفاوت هایی مابین این دو اثر نیز وجود دارد برخلاف کتیبه بیستون، در نقش آنوبانی‌نی از ملازمان خبری نیست همچنین در کتیبه  بیستون اسرا در یک صف قرار دارند اما در نقش برجسته پادشاه لولوبی‌ اسرا در دو صف نقش شده‌اند در آنوبانی‌نی همه اسرا برهنه‌اند اما در کتیبه  بیستون همه لباس به تن دارند در نقش آنوبانی نی، ایشتار اسرا و دشمنان پادشاه را خود به دست پادشاه می‌دهد اما در  بیستون فروهر هیچ نقشی ندارد و تنها در بالای نقش حک شده است.  

 

علاوه بر نقش ذکر شده، در سمت چپ رودخانه بر روی کوه دیگری در فاصله حدود  100متری نقش دیگری وجود دارد که البته به دلیل شرایط نامساعد جوی برجستگی آن تا حد زیادی از بین رفته و در شرایط نوری خاص و با دقت فراوان می توان آنرا دید این نقش نیز در ارتفاع و در نقطه ای صعب العبور قرار دارد در این نقش، تصویر دو نفر دیده می شود نفر سمت چپ مردی را با مشخصات آنوبانی نی به حالت ایستاده و به صورت نیم رخ نشان می دهد وی کلاه نمدی بر سر، لباس کوتاه مطبقی بر تن، سلاحی در دست راست و کمانی در دست چپ دارد و پای چپ خود را بر روی سینه اسیری نهاده است در مقابل او نیز رب النوعی به حالت ایستاده حجاری شده است این الهه نیز کلاه بزرگی بر سر و پیراهنی تا مچ پا بر تن دارد وی در حال اهداء حلقه سلطنتی به شخصیت مقابل خود است در حدفاصل این دو شخصیت، دایره ای نقش شده که در داخل آن ستاره ای چهار پر دیده می شود.  

 

  

 

 

  
 نقش دوم آنوبانی نی یکی دیگر از نقوش برجسته آنوبانینی در پایین نقش برجسته آنوبانی نی، نقش برجسته یکی از حاکمان اشکانی سوار بر اسب دیده می شود شاه اشکانی با بدنی نیم رخ و صورتی تمام رخ حجاری شده است وی کلاهی شرابه دار بر سر دارد و گوشه های بلند آن بر روی شانه هایش افتاده است پیِراهن او کوتاه  تا بالای ران – و شلوارش گشاد است سوار با دست راست افسار اسب را گرفته است در جلوی او مردی از بزرگان به حالت ایستاده، در حال اهدای گل به شاه، حجاری شده است در گوشه چپ این نقش، کتیبه ای به خط پهلوی به این مضمون نوشته شده است. “این پیکر گودرزشاه بزرگ پسر گیو”

 

  

 

                               

                       “این پیکر گودرزشاه بزرگ پسر گیو”  

 
نقش گودرز  نقش برجسته دوره اشکانی؛  سرپل ذهاب برای دیدن این نقوش باید کمی تلاش کنید از میان شهر باید بگذرید و از خیابانهای تو در تو و بدون اسم سراغ میان کل و یا در اصطلاح محلی ناو کل را بگیرید البته تنگه بین این دو کوه از همه جای شهر کوچک سرپل ذهاب دیده می شود رودخانه ای شهر نیز می تواند راهنمای خوبی باشد برخلاف جهت رودخانه حرکت کنید تا به میان تنگه برسید پیاده طی کردن این مسیر هم خالی از لطف نیست شهر کوچک است و از مرکز شهر که به اسم چهار راه احمد بن اسحاق یا چهار راه میر احمد شناخته می شود تا کنار نقوش کمتر از یک ربع ساعت طول می کشد برای دیدن نقوش سمت چپ، قسمت انتهایی کوه سمت چپ را دور زده و سعی کنید از همان پایین و روی جاده نقش را بیابید دو نقش در دو طرف کوه و تقریبا به صورت قرینه نسبت به هم قرار گرفته اند .  

 

منبع:   http://www.anobanini.ir   


                              کار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ 

                                   کار ما شاید این است 

                                   که در "افسون" گل سرخ شناورباشیم...      


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد